عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وب سایت من خوش امدید
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



صندوق تعاون که در سال 1369 تاسیس شده است، موسسه ای است اعتباری و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی که برای مدت نامحدود تشکیل شده است. عملیات صندوق تعاون ، سراسر کشور و مرکز اصلی آن در تهران است. سرمایه اولیه صندوق تعاون ، هشت میلیارد ریال است. صندوق تعاون که یک شخص حقوقی دولتی محسوب می شود، احتیاج به ثبت نداشته است.
موضوع و حدود عملیات صندوق تعاون به شرح ذیل است :
- تامین و تجهیز منایع مالی، از محل دریافت وجوه حاصل از بازپرداخت وام های اعطایی دولت به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و تعاونی های زیر نظر آن ها یا داوطلبان عضویت برای تشکیل تعاونی های مذکور که از وام های مربوط به اجرای طرح اشتغال بیکاران ، استفاده کرده اند.
- وصول چهار درصد از سود خالص سالانه شرکت ها و اتحادیه های تعاونی ( موضوع بند 2 ماده 25 قانون بخش تعاونی ) ؛
- دادن وام مورد نیاز طرح لشتغال بیکاران به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و تعاونی ها و داوطلبان برای تشکیل تعاونی های مذکور و انجام فعالیت های اعتباری ؛

    انواع تسهیلات اعتباری صندوق تعاون

شرکت ها و اتحادیه های تعاونی می توانند در موارد ذیل از وام صندوق تعاون استفاده کنند :
1. تحقیقات و آموزش؛
2. تامین و پرداخت قسمتی از هزینه های مطالعاتی ، طراحی و مهندسی ؛
3. تاسیس، جایگزینی ، تکمیل ، تغییرات ، توسعه و راه اندازی طرح؛
4. خرید زمین ، ماشین آلات ، تاسیسات ، مصالح ساختمانی، لوازم و ابراز و مواد ، ساختمان ، واحدهای تولیدی ، مستحدثات و سهام ؛
5. تامین منابع مالی برای صادر کردن تولیدات شرکت ها و اتحادیه های تعاونی.
اعطای تسهیلات مالی و وام های متعدد، متنوع و هم زمان به یک تعاونی واجد شرایط، بلامانع است به شرط اینکه مجموع آن ها از حد نصاب های زیر تجاوز نکند :
درصد وام به کل هزینه سرمایه گذاری، برای شرکت ها و اتحادیه های تعاونی توزیعی، حداکثر پنجاه درصد، برای شرکت ها و اتحادیه های تعاونی تولیدی، حداکثر هفتاد و پنج درصد و برای طرح های ابتکاری و اختراعی تا نود درصد است. در موارد ضروری، در فعالیت های تولیدی تا هشتاد و پنج درصد هزینه سرمایه گذاری قابل پرداخت است.
مدت بازپرداخت وام ، حداکثر پنج سال است ؛ ولی اگر در این مدت مشخص شود که وام گیرنده به علل موجهی قادر نیست وام خود را در مدت تعیین شده بپردازد، مدیر عامل صندوق می تواند در شکل تقسیط وام ، تجدید نظر کند و مدت بازپرداخت را حداکثر تا یک سال دیگر افزایش دهد. صندوق برای وام پرداختی، کارمزد دریافت می کند؛ همچنین در مقابل پرداخت وام از وام گیرنده ، وثایق مطمئن و کافی اخذ می کند.
پرداخت وام به متقاضی، متناسب با پیشرفت کار و به تدریج صورت می گیرد . صندوق می تواند در چگونگی مصرف وام نظارت کند.
صندوق می تواند به منظور کمک به تحقق اهداف بخش تعاونی و به خصوص ایجاد زمینه مطلوب برای اشتغال بیکاران و ایثارگران، طبق دستورالعمل مربوط، مبادرت به پرداخت وام قرض الحسنه نماید.
صندوق می تواند در اجرای ماده 17 قانون بخش تعاونی ، با وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر ، از قبیل مشارکت ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، اجاره ، اجاره به شرط تملیک ، بیع شرط، فروش اقساطی و صلح ، اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه شرکت های تعاونی کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
وجوه افتراق شرکت تعاونی با شرکت سهامی
نویسنده : ali
تاریخ : پنج شنبه 29 آذر 1397

• شرکت تعاونی : شرکت های تعاونی جمعیتی مرکب از اشخاصی است که داوطلبانه برای وصول به هدفی مشترک دور هم جمع شده و سازمانی اقتصادی که براساس دموکراسی اداره می گردد تشکیل می دهند وهر یک به طور منصفانه در تأمین سرمایه لازم سهیم می شوند و به سهم خویش مسئولیت سود و زیان ناشی از عملیات و کارهای را که خود به نحو مؤثر درآن شرکت داشته برعهده می گیرند.
• شرکت سهامی :
برابر ماده ۱ لایحه ی قانونی مصوب ۱۳۴۷، شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت سهامداران دراین شرکت محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. شرکت سهامی به دونوع تقسیم می شود که عبارتند از: شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص.
شرکت سهامی عام شرکتی است که مؤسسین آن، قسمتی ازسرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می نمایند. شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه ی آن در زمان تأسیس منحصراً توسط مؤسسین تأمین می شود.
• وجوه افتراق شرکت تعاونی با شرکت سهامی :
برای روشن ساختن وجوه تمایز شرکت های متشکله براساس اصول بازرگانی و شرکت های متشکله بر مبنای اصول تعاون، به ذکر اهم وجوه افتراق بین یکی از شرکت های تجارتی با شرکت تعاونی مبادرت می نماییم :
۱. تشکیل شرکت های سهامی به وسیله عموم افراد علاقمند، بدون قید و شرطی با رعایت تشریفات قانونی مربوط به عمل می آید. ولی شرکت تعاونی بین گروه خاص یا صاحبان "حِرَف" و مشاغل بخصوصی تشکیل می شود.
۲. در شرکت های سهامی که مبتنی براصول بازرگانی هستند، هدف ازعملیات تجارتی بهره وری بوده و به قصد تحصیل منفعت تشکیل می شوند.
* دیگر شرکت های بازرگانی نیزهمین طوراست. ولی شرکت تعاونی که مبتنی بر پایه اصول تعاون می باشد، هدف اساسی آن تأمین آسایش طبقه خاصی است که آن را تشکیل داده اند. یا درسطح گسترده تر، تأمین رفاه تمام افراد یک جامعه می باشد.
۳. درشرکت های سهامی حداقل سرمایه شرکت درقانون مشخص شده است.( طبق قانون فعلی درشرکت های سهامی عام پنج میلیون ریال و درشرکت های سهامی خاص یک میلیون ریال می باشد.) ولی درشرکت های تعاونی حداقلی برای سرمایه مقررنشده و سرمایه نیز متغیر و نامحدود است. و میزان سهام یک عضو نباید ازیک هفتم کل سرمایه شرکت تجاوز کند.
۴. افزایش یا کاهش سرمایه درشرکت های سهامی با تصویب مجمع عمومی فوق العاده و طبق تشریفات مقرر درلایحه قانونی 12/24/1347 انجام می پذیرد. ولی مطابق تبصره ماده ۱۰ قانون شرکت های تعاونی، افزایش سرمایه شرکت تعاونی از طریق خرید سهام از شرکت به وسیله اعضای جدید و یا افزایش تعداد سهام اعضای قبلی شرکت صورت می گیرد. و کاهش آن با خروج هرعضوی از شرکت و بازگرداندن سهام انجام می پذیرد.
* ماده ۶ قانون مذکور می گوید : خروج هرعضو از شرکت، اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد و بهای سهم یا سهام او، حداکثر به ارزش اسمی، باید ظرف یکسال از تاریخ خروج عضو از شرکت نقداً پرداخت شود.
۵. دارنده سهم در شرکت سهامی، صاحب سهم یا سهامدارنامیده می شود. ولی درشرکت های تعاونی، دارنده سهم ( عضو) شناخته می شود.
« عضو : در شرکت ها و اتحادیه های تعاونی هرصاحب سهم، اعم ازاینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد،عضو شرکت یا اتحادیه نامیده می شود. »
۶. نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی با توجه به مصرحات قانونی و مقررات اساسنامه به هر شخصی که باشد، امکان پذیر است. ولی درشرکت های تعاونی، نقل وانتقال سهام به غیرعضومجازنیست. قانون شرکت های تعاونی می گوید : انتقال سهام شرکت تعاونی به غیرعضو شرکت مجاز نیست.
۷. شرکت سهامی اصطلاحاً به شرکت سرمایه موسوم است‌. زیرا در واقع مشارکت سرمایه ها است و در قبال اصطلاح ( شرکت سرمایه) اصطلاح ( شرکت شخص) به کار می رود، مثل شرکت های تضامنی و نسبی. زیرا در این شرکت ها شخصیت شرکاء موجب اعتبار شرکت است. ولی شرکت تعاونی، مشارکت انسان ها است با هدف خود یاری.
۸. در شرکت های سهامی ضابطه تقسیم منافع دراساسنامه پیش بینی و معمولاً برپایه سهم سرمایه بین شرکاء تقسیم می گردد. ولی درشرکت های تعاونی ضابطه پرداخت سود به اعضاء مقدار معاملات و میزان خرید آنها می باشد. و چون هدف از این شرکت تأمین رفاه اعضاست، لذا سود سرمایه محدود شده و با پایه قرار دادن میزان خرید اعضاء که مألاً منفعتی راهم به ازای خرید های معموله به شرکت پرداخت می کنند، درواقع بین سود پرداختی اعضاء به شرکت و منافع دریافتی آنان از شرکت، رابطه مستقیم وجود دارد.
* بندهای ۳ و ۴ و ۵ ماده ۱ قانون شرکت های تعاونی، اصطلاحات : ( درآمد ویژه ) و( سود) و ( مازاد برگشتی) را به شرح زیر تعریف می کند :
بند ۳ : درآمد ویژه : مبلغی است که ازعملیات و معاملات یک شرکت یا اتحادیه تعاونی، دریک دوره مالی، پس از وضع هزینه و استهلاکات حاصل می شود.
بند ۴ : سود سهم : مبلغی از درآمد ویژه سالانه شرکت یا اتحادیه تعاونی است که هرسال به هرسهم اختصاص داده می شود.
بند ۵ : مازاد برگشتی : مبلغی از درآمد ویژه شرکت یا اتحادیه تعاونی است که برای تقسیم بین اعضاء به تناسب میزان معاملات آنها با شرکت یا اتحادیه تعاونی درحدود مقررات این قانون اختصاص داده می شود.
۹. حداقل تعداد شرکاء : حداقل تعداد سهامداران درشرکت های سهامی عام پنج نفرو درشرکت های سهامی خاص سه نفر هستند. ولی تعداد اعضای شرکت تعاونی نباید ازهفت عضو کمتر باشد.
۱۰. در شرکت های سهامی، صاحبان سهام در بدو تأسیس شرکت فقط ۳۵ درصد سهام مورد تعهد را پرداخت می نمایند. ولی شرایط عضویت درشرکت تعاونی خرید و پرداخت تمام بهای لااقل یک سهم می باشد.
بنابراین هرعضوی درموقع تأسیس شرکت تعاونی یا قبول عضویت آن هر قدر سهم بخرد، که حداقل آن یک سهم است، باید تمام بهای سهام مورد خریداری را پرداخت نماید.
۱۱. حق رای : در مجامع عمومی شرکت های سهامی، هرسهامداربه اندازه سرمایه ای که درشرکت گذاشته، حق رای دارد. تبصره ماده ۷۵ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت می گوید :
درمجمع عمومی مؤسس، کلیه مؤسسین و پذیره نویسان حق حضور دارند وهر سهم دارای یک رأی خواهد بود.
ولی درشرکت تعاونی هرعضو فقط دارای یک رأی است، ولو اینکه دارای چندین سهم باشد.
۱۲. در شرکت های سهامی، اندوخته ها اعم از اندوخته های قانونی یا اختیاری به انحلال شرکت پس از کسر کسورات قانونی، بین سهامداران تقسیم می شود. ولی درشرکت های تعاونی اگرشرکت منحل شود، اندوخته ها غیرقابل تقسیم بوده و می بایست برای تأمین آسایش اعضاء صرف شده و یا به سایر شرکت های تعاونی واگذار گردد.
ماده ۱۶ قانون شرکت تعاونی بیان می دارد :
با انحلال شرکت تعاونی، مانده حساب ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم شرکت، پس از تصفیه یا به وجوه ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم شرکت یا اتحادیه تعاونی، که با همان مقاصد درحوزه مربوط فعالیت می کنند، انتقال داده می شود، یا به مصرف اموراجتماعی و عام المنفعه همان حوزه خواهد رسید.
۱۳. حد برداشت برای اندوخته قانونی، در شرکت سهامی یک بیستم ( ۵ درصد) سود خالص است. ولی این حد در شرکت های تعاونی حداقل ۱۲ درصد است که به حساب ذخیره قانونی غیرقابل تقسیم منظورمی شود.
۱۴. کسر اندوخته قانونی در شرکت های سهامی، تا زمانی الزامی است که اندوخته قانونی به یک دهم سرمایه بالغ گردد. ولی درشرکت های تعاونی کسر اندوخته قانونی غیرقابل تقسیم، تا زمانی الزامی است که به میزان معدل سرمایه سه سال اخیر شرکت برسد.
۱۵. در شرکت سهامی به تصویب مجمع عمومی عادی، اعضای هیأت مدیره مؤظف بوده و درصورت غیرمؤظف بودن نیزممکن است حق حضور در جلسات دریافت نمایند. ولی خدمات هیأت مدیره در شرکت تعاونی افتخاری و بلاعوض است.
۱۶. در شرکت های سهامی ماده ۲۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مقرر می دارد :
در شرکت های سهامی عام مبلغ هر سهم نباید از ده هزار ریال بیشتر باشد. و لایحه قانونی مذکور نسبت به مبلغ اسمی سهام شرکت های سهامی خاص ساکت است.
" ولی در شرکت های تعاونی ماده ۱۹۴ قانون تجارت می گوید : در صورتی که شرکت تعاونی تولید یا مصرف مطابق اصول شرکت سهامی تشکیل شود، حداقل سهام یا قطعات سهام ده ریال خواهد بود. "
۱۷. در شرکت های سهامی ماده ۹۴ لایحه قانونی می گوید :
"هیچ مجمع عمومی با هیچ اکثریتی نمی تواند بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید."
ولی درشرکت های تعاونی برطبق تبصره ماده ۵ قانون شرکت های تعاونی :
می توان در اساسنامه شرکت، قبول اعضای جدید راعلاوه برخرید سهام، به پرداخت مبلغی به عنوان حق عضویت متناسب با هزینه توسعه وسائل و یا امکانات شرکت برای انجام خدمات اضافی موکول کرد.
۱۸. شرکت های سهامی به وسیله هیأت مدیره ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده، و کلاً یا بعضاً قابل عزل می باشند، اداره می شوند. وعده اعضای هیأت مدیره درشرکت های سهامی عام نباید از پنج نفر کمتر باشد.
ولی در شرکت های تعاونی می بایست حداقل سه نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل هیأت مدیره از بین اعضاء انتخاب شوند.
۱۹. مدت مأموریت هیأت مدیره در شرکت های سهامی از دو سال تجاوز نخواهد کرد. ولی اعضای هیأت مدیره در شرکت های تعاونی برای مدت سه سال انتخاب می شوند.
۲۰. در شرکت های سهامی ورود شرکاء به شرکت یا خروج آنها از شرکت در اثر نقل وانتقال سهام امکان پذیراست.
ولی در شرکت های تعاونی، قبول درخواست عضویت و اخراج عضوی از شرکت با توجه به مصوبه مجمع عمومی دراختیار هیأت مدیره می باشد. که این روش ناشی از اصل آزادی عضویت در شرکت های تعاونی است.
۲۱. در شرکت های سهامی ممکن است سهام بی نام یا سهام با نام صادر شود. ولی درشرکت تعاونی، سهام با نام خواهد بود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ثبت شرکت در اشتهارد
نویسنده : ali
تاریخ : یک شنبه 18 آذر 1397

اگر می خواهید یک شرکت در اشتهارد راه انداری کنید، بایستی ابتدا با انواع شرکت ها از نظر ماهیت حقوقی آشنا شده و سپس اقدام به ثبت شرکت خود نمایید.
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف

    شرکت سهامی عام

شرکتی است که موسسین آن مکلفند برای تامین قسمتی از سرمایه آن به مردم مراجعه کنند.حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال بوده و تعداد موسسین آن نیز باید حداقل پنج نفر باشند ( مواد 4، 5 ، و 107 ل.ا.ق.ت ) مراجعه به عامه از طریق پذیره نویسی صورت می گیرد.

    شرکت سهامی خاص

شرکتی است که کلیه سرمایه آن منحصراَ توسط خود موسسین تامین می شود، حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال بوده و موسسین نیز نباید از سه نفر کمتر باشند ( مواد 3 و 4 و 5 ل.ا.ق.ت) مسئولیت مدنی سهامدار در مقابل قروض و دیون شرکت محدود به مبلغ اسمی سهمی است که سهامدار در شرکت سهامی سرمایه گذاری کرده است.( ماده 1 ل.ا.ق.ت)

    شرکت تضامنی

شرکت هایی هستند که برای امور تجاری، و تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل می شوند.شرکاء در مقابل دیون و قروض شرکت مسئولیت شخصی، نامحدود و تضامنی دارند.در شرکت تضامنی، قید نام یکی از شرکاء به دنبال نام شرکت ضروری می باشد؛ مثل شرکت تضامنی داوود و شرکاء و این امر به خاطر اهمیت شخصیت شرکاء و جلب اعتماد ثالث می باشد.( موارد 116، 117 و 124 ق.ت)

    شرکت با مسئولیت محدود

شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می شود.مسئولیت شریک در مقابل قروض و دیون شرکت به میزان سهم الشرکه ای است که شخص در شرکت سرمایه گذاری کرده است.فرق این شرکت با شرکت های سهامی در این است که در شرکت با مسئولیت محدود به هیچ وجه سهم الشرکه صادر نمی شود و جز با رضایت عده ای از شرکاء که سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها باشد قابل نقل و انتقال نیست.ولی در شرکت های سهامی، سهام منتشر گردیده و نیز قابل نقل و انتقال می باشد.در شرکت با مسئولیت محدود در صورت پیش بینی در اساسنامه، با فوت ، حجر ، ممنوعیت قانونی یا قضایی یکی از شرکاء شرکت منحل می شود ولی در شرکت های سهامی عام و خاص در چنین شرایطی شرکت به حیات خود ادامه می دهد.

    شرکت نسبی

شرکتی است که برای انجام امور تجاری، تحت نام مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت آورده یا سرمایه ای است که در شرکت دارد.( ماده 183 ق.ت)

    شرکت مختلط غیر سهامی

شرکتی است که برای امور تجاری، تحت نام مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود.مسئولیت شرکای ضامن، تضامنی، نامحدود و شخصی است ولی مسئولیت شرکای با مسئولیت محدود به میزان سرمایه ای است که هر شریک در شرکت سرمایه گذاری  کرده است.در این نوع شرکت، سهم الشرکه قابل نقل و انتقال نبوده و شرکت با فوت یا حجر یا ممنوعیت قضایی هر یک از شرکا اصولاَ منحل می گردد.

    شرکت مختلط سهامی

شرکت هایی هستند که تحت نام مخصوص بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند نفر سهامدار تشکیل می شوند.مسئولیت شریک یا شرکای ضامن تضامنی، نامحدود و شخصی است و مسئولیت سهامدار یا سهامداران در این نوع شرکت محدود به مبلغ اسمی سهامی است که هر یک از آنان در شرکت دارند.در این نوع شرکت ها سهام سهامداران قابلیت نقل و انتقال داشته و با فوت یا حجر یا ممنوعیت قانونی سهامدار شرکت منحل نمی شود.( مواد 162 و 163)

    شرکت تعاونی

این نوع شرکت ها به منظور رفع نیازمندی های مشترک اعضاء تشکیل و مسئولیت هر یک از سهامداران در مقابل قروض و دیون شرکت محدود به مبلغ اسمی سهم یا سهامی است که سهامدار در شرکت تعاونی دارا می باشد.در حال حاضر قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب شهریور 1370 بر فعالیت های شرکت تعاونی حاکمیت دارد.

الف ) گزینه اول ثبت شرکت سهامی خاص
ب) گزینه دوم ثبت شرکت بامسئولیت محدود
ثبت شرکت سهامی خاص در اشتهارد :
ویژگی ها ی شرکت سهامی خاص :
- مسئولیت سهامداران در این شرکت مانند مسئولیت شرکاء شرکت بامسئولیت محدود است. یعنی فقط به میزان سهامشان مسئول تادیه دیون شرکت اند نه بیشتر.
- اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر می باشد.
- شیوه های اداره آن کامل است و مقررات قابل توجهی راجع به نحوه اداره و شیوه مدیریت و اخذ تصمیم نسبت بدان وضع شده است، از همین رو این قالب برای تشکیل شرکتی با تعداد قابل توجهی از شرکاء مناسب است.
- در تصمیم گیری برای اداره این شرکت ، رای اکثریت ملاک است و منظور از اکثریت نیز اکثریت سرمایه است، یعنی عده ای از شرکاء که بیش از نصف سرمایه شرکت را دارا باشند، ولو آنکه از لحاظ عددی این شرکاء در اکثریت نباشند، بنابراین شیوه اخذ تصمیم در این شرکت ساده و سریع است.
- در نام شرکت باید کلمه " خاص" قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود. مثلاَ " شرکت سهامی خاص البرز " یا " شرکت البرز، سهامی خاص " . عبارت شرکت سهامی باید در تمام نوشته ها و سربرگ های شرکت قید گردد.
شرایط ثبت شرکت سهامی خاص :
- حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص 3 نفر و حداکثر بدون محدودیت می باشد.
- حداقل سرمایه جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال برابر با یکصد هزار تومان می باشد.
- در بدو تاسیس حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی باید به حساب شرکت تودیع شود.
-  در صورت سرمایه غیر نقدی ( در صورت وجود ) باید به تفکیک تقویم و در اظهارنامه منعکس گردد.
ثبت شرکت بامسئولیت محدود در اشتهارد :
با توجه به ماده 94 و مواد بعدی برای تشکیل شرکت ذکر نکات ذیل حائز اهمیت است :
- مجموع سرمایه شرکت را اعم از نقدی و غیرنقدی سهم الشرکه می گویند و سرمایه به سهام تبدیل نمی شود.
- در اسم شرکت باید عبارت مسئولیت محدود قید شود و اسم شرکت با اسم هیچیک از شرکاء همراه نباشد تا با شرکت تضامنی اشتباه نشود و برای شریک مسئولیت تضامنی نیز ایجاد نگردد.
- شرکت مزبور را به این جهت بامسئولیت محدود می گویند که مسئولیت هر یک از شرکاء محدود به همان مقدار سرمایه ای است که در شرکت سهیم می باشد و بیشتر از سرمایه خود مسئولیتی نداشته و متعهد به پرداخت دیون و قروض شرکت نخواهد بود.
- هر گاه قسمتی از سرمایه شرکت نقد و قسمتی غیرنقدی باشد سرمایه نقدی تسلیم می شود و ارزش سرمایه غیرنقدی نیز باید معلوم گردد که به آن تقویم سرمایه می گویند و سپس تسلیم بشود.
- سهم الشرکه شرکت به صورت اوراق تجاری بی نام یا بانام در نمی آید و قابل انتقال به سایر افراد نیست مگر اینکه، عده ای از شرکاء که حداقل سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها است و دارای اکثریت عددی نیز می باشند در این خصوص موافقت کرده باشند.
شرایط ثبت شرکت های بامسئولیت محدود به قرار ذیل است :
- حداقل تعداد شرکاء ، 2 نفر می باشد.
- در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت بامسئولت محدود هیچ مبلغی تعیین نشده است. با این حال به صورت عرفی حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد. ( این سرمایه پرداخت نمی شود و اسمی می باشد ).
- حداقل تعداد مدیران ، یک نفر می باشد. ( برخلاف شرکت های سهامی اولاَ مدیر یا مدیران ممکن است از بین شرکاء یا خارج انتخاب شوند. ثانیاَ مدت خدمت آنان ممکن است محدود یا نامحدود باشد ).
- اعضاء هیئت مدیره نباید کارمند بوده و دارای سابقه کیفری ( سوء پیشینه ) باشند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف
نویسنده : ali
تاریخ : یک شنبه 18 آذر 1397

یکی از ویژگی های دنیای امروز، استفاده گسترده از انرژی الکتریکی می باشد. نیاز به ایجاد روشنایی واهمیت آن درزندگی بشرهمواره با چالش محدود بودن منابع و هزینه بر بودن تولید انرژی روبه رو بوده است. کوشش برای دست یابی به فناوری هایی که با به کار گیری از کمترین انرژی، بیشترین نور تولید شود موجب دستیابی به فناوری لامپ فلورسنت فشرده در دهه هفتاد میلادی گردید.

• لامپ کم مصرف :

یک لامپ کم مصرف یا با نامی دیگرلامپ فلورسنت فشرده، یک نوع لامپ از خانواده لامپ های فلورسنت می باشد. خیلی از لامپ های کم مصرف برای جایگزینی با لامپ های رشته ای و پر مصرف طراحی شده اند و قابلیت بسته شدن به خیلی از سرپیچ های فعلی که برای لامپ های معمولی استفاده می شوند را دارند. در مقایسه با لامپ های معمولی، این لامپ ها تقریباً همان نور را تولید می کنند اما مصرف برق بسیار پایین و عمر طولانی تری دارند.
به کار گیری این لامپ، افزون بر ایجاد صرفه اقتصادی، به دلیل آسانی استفاده در سیستم روشنایی سنتی به طور گسترده مورد توجه مصرف کنندگان قرارگرفته و به سبب نقش برجسته و تأثیرگذار آن درحوزه روشنایی به نام لامپ کم مصرف شناخته می شود. ترویج استفاده از لامپ کم مصرف در مدت زمان کوتاه به دلیل افزایش هزینه های تولید برق، محدود بودن منابع فسیلی، افزایش تدریجی دمای کره زمین، و آلودگی ناشی از سوخت نیروگاه ها به عنوان راهکاری مثبت درجهت صرفه جویی در مصرف انرژی و پیشبرد اقتصادی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. بهره وری مناسب همراه با طول عمر بالا، افزون بر ایجاد رضایت و استقبال از محصول سبب شده که تولید کنندگان بتوانند این محصول را با قیمت و با شرایط ضمانتی مناسب در اختیار و گزینش مصرف کنندگان قراردهند.

• مزایای استفاده از لامپ های کم مصرف را می توان در موارد زیر مشاهده کرد :

_ امکان انتخاب رنگ نور براساس کاربرد و نیاز مصرف کنندگان.
_ کاهش هزینه های تعویض لامپ به واسطه عمر طولانی لامپ کم مصرف.
_ میزان نوردهی هرلامپ کم مصرف ۱۸ وات برابر نور حاصل از یک لامپ رشته ای معمولی ۱۰۰ وات می باشد.
_ کاهش مصرف برق دستگاه های سرمایشی خودکار به دلیل عدم تولید گرمای مزاحم.
_ ایجاد نور یکنواخت و بدون لرزش و عدم خستگی چشم.

• ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف:

با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف برق در دنیا و نقش این محصول در کاهش مشکلات زیست محیطی، امروزه فعالیت در زمینه تولید لامپ های کم مصرف رونق چشمگیری داشته است، افراد می توانند برای فعالیت در این زمینه ابتدا مجوزهای لازم را از وزارت صنایع اخذ نمایند، سپس نسبت به ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف، در یکی از قالب های شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود اقدام نمایند.

• شرکت سهامی خاص :

شرکت های که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده است. در شرکت های سهامی خاص عبارت " شرکت سهامی خاص " باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق واطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن وخوانا قید شود.

• شرایط ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف سهامی خاص:

    سرمایه اولیه : معادل یا بیشترازصد هزار تومان
    حضور3 نفر سهامدار اصلی به همراه 2 نفر بازرس که بازرسین نباید ازسهامداران باشد.
    واریز35% مبلغ سرمایه اولیه به حساب بانکی به نام شرکت و ارائه رسید و گواهی بانکی

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف سهامی خاص :

    پرداخت مبلغ تعیین شده به نام سازمان ثبت اسناد واملاک کشور
    تصویر شناسنامه وکارت ملی بازرسین (نیازی به برابر اصل شدن ندارد)
    دوبرگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص
    دونسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص وامضاء زیرتمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
    تکمیل فرم تعیین نام
    دوجلد صورتجلسه هیأت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد
    دونسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین که به امضاء سهامداران وبازرسین رسیده باشد
    فتوکپی شناسنامه وکارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران
    معرفی نامه نمایندگان، درصورتی که سهامداران واعضاء هیأت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند وارائه تصویر روزنامه رسمی، آگهی تأسیس با آخرین تغییرات آن.
    تأییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی برغیردولتی بودن آن
    گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تأسیس در آنجا افتتاح شده است.
    اخذ مجوز درصورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها.

• تعریف شرکت با مسئولیت محدود :

مطابق ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می شود وهریک ازشرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود درشرکت مسئول پرداخت بدهی ها و تعهدات شرکت است.
طبق ماده 95 دراسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و درغیراین صورت آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب وتابع مقررات آن خواهد بود.

• شرایط ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف با مسئولیت محدود :

    حضور حداقل دو نفر به عنوان اعضاء
    تعهد به پرداخت کل سرمایه
    سرمایه شروع کار برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود صد هزار تومان می باشد.

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف با مسئولیت محدود:

    پرداخت مبلغ تعیین شده به نام سازمان ثبت اسناد واملاک کشور جهت تعیین نام
    تکمیل فرم تعیین نام
    دو برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن وامضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه شرکاء
    دونسخه شرکت نامه با مسئولیت محدود وتکمیل وامضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
    دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود وامضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
    دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین وهیأت مدیره که به امضاء سهامداران وبازرسین رسیده باشد.
    دونسخه صورتجلسه هیأت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
    تصویر شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتی که مدیرعامل خارج ازاعضاء هیأت مدیره باشد.
    فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
    معرفی نمایندگان، درصورتی که سهامداران و اعضاء هیأت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی و آگهی تأسیس با آخرین تغییرات آن
    تأییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی برغیر دولتی بودن آن

• شرکت سهامی عام :

شرکت های که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام تأمین می کنند اینگونه شرکت ها سهامی عام نامیده می شوند. ومطابق ماده 5 قانون تجارت سرمایه شرکت های سهامی عام از مبلغ 5,000,000 ریال نباید کمتر باشد.

• شرایط لازم برای ثبت شرکت تولید لامپ کم مصرف سهامی عام :

    حداقل سرمایه لازم پنج میلیون ریال
    حداقل 30% سرمایه تعیین شده توسط مؤسسین تعهد گردد و 35% از میزان تعهد شده پرداخت گردد.
    اظهارنامه و طرح اساسنامه و اعلام پذیره نویسی به امضای مؤسسین رسیده باشد.
    اخذ و ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز.

• مدارک لازم جهت تأسیس شرکت تولید لامپ کم مصرف سهامی عام :

    دو نسخه اظهارنامه
    دوجلد اساسنامه
    دو برگ صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین
    دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
    آگهی دعوت مجمع عمومی مؤسسین در روزنامه تعیین شده
    تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران
    گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35% سرمایه شرکت
    ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
راهنمای انتخاب نام شرکت
نویسنده : ali
تاریخ : پنج شنبه 3 آبان 1397

راهنمای انتخاب نام شرکت به ما بسیاز کمک میکند .یکی از مقدمات ثبت شرکت ، انتخاب نام می‎باشد که در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت محسوب می‎شود. انتخاب نام تا حدی اهمیت دارد که می توان گفت قبل از اینکه مصرف کنندگان با محصولات آشنا شوند، عموما نام شرکت را مشاهده می‎کنند.

اهمیت انتخاب نام برای شرکت

یکی از مقدمات ثبت شرکت، انتخاب نام می‎باشد که در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت محسوب می‎شود. برخی از مدیران سعی می‎کنند در انتخاب نام برای شرکت وسواس زیادی به خرج دهند و زمان و انرژی زیادی را نیز صرف این کار می‎کنند. این در حالی است که عده ای دیگر بدون توجه به عواملی که بعدها می‎تواند در رونق کسب و کار موثر باشد، نام شرکت را انتخاب و پس از گذشت مدتی دوباره تصمیم به تغییر نام می‎نمایند.

انتخاب نام تا حدی اهمیت دارد که می توان گفت قبل از اینکه مصرف کنندگان با محصولات آشنا شوند، عموما نام شرکت را مشاهده می‎کنند. بهترین حرف این است که بگوییم، نام شرکت مهم تر از کیفیت محصولات و خدمات می‎باشد زیرا اولین و تنها چیزی است که در خاطر مصرف کننده می‎ماند.

 
نحوه انتخاب نام برای شرکت

برای انتخاب نام شرکت نیازمند قواعد و قوانین خاصی می‎باشیم. در اینجا به برخی از نکات اشاره می‎کنیم:

        نام شرکت باید جدید باشد و سابقه ثبت نداشته باشد. برای این کار زمان ثبت شرکت اسامی پیشنهادی توسط اداره ثبت، استعلام می‎شود و در صورتی که اسامی پیشنهادی تکراری باشند، رد می‎شوند. متقاضی خود نیز می‎تواند با مراجعه به سایت www.ilenc.ir نام پیشنهادی را جستجو نمایید. در صورتی که نام انتخابی تکراری باشد، در سایت مشخص می‎شود. در عین حال باید توجه داشت دو کلمه از نامهای پیشنهادی باید با اسامی دارای سابقه، متفاوت باشد.

        نام شرکت باید با اسامی قبلی تمایز آشکاری داشته باشد. برای مثال اگر شرکتی با نام «ستاره شهر» به ثبت رسیده، نمی توان شرکت را با نام «شهر ستاره» به ثبت رساند.

        نامهای شرکت باید از کلمات خاص تشکیل شوند. برای مثال افزودن کلماتی از قبیل گستر، تک، نوین و … نمی تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکت ها باشد.

        کلماتی که برای نام شرکت انتخاب می‎شوند نباید بیگانه باشند و باید کاملا از میان واژه های فارسی انتخاب شده باشند. به دلیل ورود واژگان بیگانه به زبان فارسی، برای تشخیص کلمات فارسی می‎توان به فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ عمید و معین مراجعه کرد.

        برخی از واژگانی که وارد زبان فارسی شده اند و به عنوان کلماتی متدوال و مرسوم محسوب می‎شوند، می‎توانند تغییر و بجای آنها واژگان معادل استفاده کرد. برای مثال بجای واژه «سیستم» از واژه «رایانه»، بجای واژه «آپارتمان» از واژه «کاشانه»، به جای واژه «کلینیک» از واژه درمانگاه و یا بجای واژه «دیزاین» از کلمه «آرایه» استفاده شود.

        استفاده از اسامی رنگ ها و شهرها برای انتخاب نام شرکت مانعی ندارد اما این کلمات در ردیف صفت محسوب می‎شوند و نیاز به کلمات دیگری نیز می‎باشد. برای مثال انتخاب نام «شرکت آبی» صحیح نیست و در کنار آن باید از واژگان دیگری استفاده کرد. مثلا نام «ستاره آبی شهر» می‎تواند یک نام فارسی، غیر تکراری و شامل اسم و صفت باشد.

        نام شرکت نباید با شئونات اسلامی و عرف رایج در جامعه تضاد و تناقضی داشته باشد. این مورد نیاز به توضیح بیشتری ندارد زیرا همگان با قوانین اسلامی آشنایی کامل دارند.

        برای نام شرکت می‎توان از اعداد نیز استفاده کرد اما باید توجه داشت که اعداد باید به شکل حروفی نوشته شوند. در علامت تجارتی و برند می‎تواند اعداد را به هر شکلی طراحی نمود.

        برای انتخاب نام شرکت نمی توان از عناوین ایثارگران، شهدا و … که انحصاراً تحت نظارت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران می‎باشند، استفاده کرد. همچنین استفاده از نامهای دانشمندان، کاشفان، شعرا و … نیز برای شرکتهای خصوصی امکانپذیر نیست.

        برای انتخاب نام شرکت نمی توان از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده کرد. برای مثال استفاده از بعضی واژه ها همچون پی وی سی، ام دی اف و … امکان پذیر نیست.

 
نام شرکت باید از اسامی خاص باشد. واژگانی که در زیر به آنها اشاره می‎کنیم نمی تواند برای نام شرکت استفاده شود:

        شاهد، شهید، آزاده، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، تک نو، مترلژی تکنولوژی، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، دیتا، فامیلی، فیلتر، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، جانبازان، تکنو.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
حوزه مالیاتی
نویسنده : ali
تاریخ : پنج شنبه 3 آبان 1397

حوزه مالیاتی چیست و چگونه تعیین می‎شود ؟

تمامی شرکتها و موسساتی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند باید نسبت به تعیین حوزه مالیاتی خود نیز اقدام نمایند. تعیین حوزه مالیاتی به منظور دریافت کد اقتصادی، شرکت در مناقصات و مزایدات، اخذ کارت بازرگانی، اخذ تسهیلات بانکی، افتتاح حساب بانکی، تشکیل پرونده بیمه کارکنان شرکت صورت می‎گیرد.

تمامی شرکتها و موسساتی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند باید نسبت به تعیین حوزه مالیاتی خود نیز اقدام نمایند. تعیین حوزه مالیاتی به منظور دریافت کد اقتصادی، شرکت در مناقصات و مزایدات، اخذ کارت بازرگانی، اخذ تسهیلات بانکی، افتتاح حساب بانکی، تشکیل پرونده بیمه کارکنان شرکت صورت می‎گیرد.

حوزه مالیاتی به منظور افزایش درآمد‎های مالیاتی، کاهش هزینه وصول مالیات، رضایت مندی مودیان، شفافیت در عملکرد و پیاده سازی آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‎های مستقیم اهداف پروژه تفکیک اداره کل مالیات بر شرکت‎ها شکل گرفته است.

بر طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات، تمامی اشخاص حقوقی موظفند تا ترازنامه، اظهارنامه، سود و زیان متکی به دفاتر، اسناد و مدارک خود را حداکثر تا ۴ ماه پس از سال مالیاتی به همراه لیست اسامی تمامی شرکا، سهامداران و میزان سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند. این کار باید در اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است انجام شود. پس از ارائه اولین لیست مدارک مذکور، در سنوات بعدی فهرست تغییرات کافی خواهد بود. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در داخل کشور اقامتگاه یا نمایندگی ندارند، شهر تهران می‎باشد. بر طبق ماده مذکور، حکم در رابطه با کارخانه‌داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری می‎شود.

تبصره: اشخاص حقوقی نسبت به درآمدهایی که طبق ضوابط و مقررات این قانون نحوه دیگری برای تشخیص آن تعیین شده است، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی متمایز از فصل‌های مربوط پیش‌بینی شده است، نخواهند بود.

 
مدارک لازم برای تعیین حوزه مالیاتی

        یک نسخه کپی پروانه کسب

        ارائه قبوض تلفن و برق مرکز اصلی شرکت

        یک نسخه کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا

        ارائه درخواست اظهارنامه مالیاتی به همراه امضا تمامی صاحبان امضا

        آدرس مندرج در اجاره نامه با آدرس رسمی و ثبت شده شرکت یکسان باشد.

        کپی از تمامی مدارک ثبتی شامل، شرکتنامه، اساسنامه، آگهی تاسیس و سایر مدارک ثبتی

        در صورتی که ملک شرکت اجاره ای باشد، ارائه اصل اجاره نامه الزامی می‎باشد که اجاره نامه باید کد رهگیری داشته باشد.

 
نحوه تعیین حوزه مالیاتی

بعد از این که شرکت ثبت و آگهی تاسیس آن شرکت شد، هئیت مدیره باید ظرف حداکثر ۱ ماه از تاریخ صدور آگهی تاسیس، به اداره مالیات مراجعه نمایند و اقدامات لازم جهت تعیین حوزه مالیاتی را انجام دهند. در این شرایط پرونده را با توجه به مدارک مورد نیاز تشکیل و سپس کد اقتصادی را دریافت می‎نمایند. مدت زمان لازم جهت تعیین حوزه مالیاتی حداکثر ۲ هفته می‎باشد. هزینه لازم برای تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی شامل هزینه تعیین حوزه مالیاتی و هزینه اخذ کد اقتصادی می‎باشد.

در صورتی که پس از تعیین حوزه مالیاتی تغییراتی در اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی صورت گیرد، باید فرم نمونه تکمیل و به همراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه یا اداره صادرکننده کارت تحویل داده شود تا نسبت به ثبت تغییرات و اصلاح کارت، اقدام لازم انجام شود.

 
دلایل تعیین حوزه مالیاتی

        پس از تشکیل شرکت، بدون داشتن تعیین حوزه مالیاتی نمی تواند کد اقتصادی اخذ نماید، لذا شرکت نمی تواند با جایی قرارداد ببندد و یا فعالیت خود را آغاز نماید.

        بدون داشتن تعیین حوزه مالیاتی، شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی ارائه دهد که این امر مشکلات مالیاتی را برای شرکت بوجود می‎آورد.

        در صورتی که شرکت در موعد مقرر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدامات لازم را انجام ندهد، مشمول جرائم مربوطه می‎شود که مقدار و شرایط آن در «قانون مالیات‎های مستقیم» ذکر شده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

پذیره نویسی عبارت است از عمل حقوقی که به موجب آن شخص تعهد می کند با تامین قسمتی از سرمایه شرکت در حدود مبلغ برآورده شده در شرکت سهامی عام شریک شود.
پذیره نویسی شخص را متعهد می کند که مبلغی را برابر مبلغ قید شده در ورقه تعهد سهام پرداخت نماید و در مقابل چنین تعهدی حق دریافت سهام پس از تشکیل شرکت و استفاده از آن برای پذیره نویسی ایجاد گردد.
طبق ماده 12 لایحه اصلاحی قانون تجارت : پذیره نویس پس از انقضای ورقه تعهد سهم مبالغی که باید نقداَ پرداخت کنند ( حداقل 35 % مبالغ تعهد شده ) را به حسابی به نام حساب شرکت در شرف تاسیس پرداخت کرده و رسید دریافت می کنند. ورقه تعهد سهم در دو نسخه تنظیم می گردد و با قید تاریخ و امضای پذیره نویس یا قائم مقام قانونی او می رسد ، نسخه دوم با قید رسید وجه با مهر و امضای بانک به پذیره نویس داده می شود.

پس از پایان مهلت پذیره نویسی یا مهلت تمدید شده، 3 حالت را می توان در رابطه با نتیجه تعهد سرمایه در شرکت سهامی عام در نظر گرفت :
حالت اول ) میزان مبالغ تعهد شده کمتر از میزان سرمایه شرکت باشد. مثلاَ میزان سرمایه مورد نظر برای پذیره نویسی 100 میلیون تومان باشد، اما پس از پایان مهلت پذیره نویسی و تمدید آن تنها 80 میلیون تومان مورد تعهد قرار گیرد.
به موجب تبصره 4 ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار، ابتدائاَ باید نحوه برخورد با چنین موقعیتی در آگهی اعلامیه پذیره نویسی تصریح شود و در صورت عدم تکمیل فرایند عرضه عمومی، وجوه گردآوری شده باید ظرف 15 روز به سرمایه گذاران عودت داده شود و شرکت نیز قابل تشکیل نمی باشد.
سوال : آیا امکان کاهش سرمایه در مثال بالا از 100 واحد به 80 واحد وجود دارد یا خیر ؟
تنها در صورت رضایت کلیه ی موسسین و پذیره نویسان، امکان کاهش سرمایه وجود دارد.
حالت دوم ) شرکت با افزایش میزان تعهد نسبت به سرمایه مواجه شود. مثلاَ سرمایه شرکت 100 میلیون تومان باشد، اما پس از پایان پذیره نویسی مشخص می شود که به اندازه 120 میلیون تومان تعهد سهام صورت گرفته است. در این مورد اختلاف نظر وجود دارد. طبق نظری، به نسبت از تمام پذیره نویسان کسر می گردد و طبق نظر دیگر، پذیره نویسی اشخاص بالای 100 میلیون تومان باطل است. نظر اخیر قابل قبول است زیرا انتشار اعلامیه پذیره نویسی به منزله ی ایجاب است و قبول نیز باید مطابق با شرایط ایجاب باشد و تعهد مازاد بر 100 میلیون تومان مورد توافق و قصد طرفین نبوده و باطل است.
حالت سوم ) میزان تعهد با میزان سرمایه برابر باشد : در این صورت شرکت برای تشکیل با مانعی مواجه نیست.
بنا بر آنچه گفته شد، در میزان تعهد سرمایه پس از پایان مهلت پذیره نویسی :
تعهد برابر سرمایه : تشکیل شرکت
تعهد بیشتر از سرمایه : بطلان پذیره نویسی مازاد

تعهد کمتر از سرمایه :


1. عمل مطابق آگهی پذیره نویسی
2. در صورت عدم تعیین آگهی پذیره نویسی
استرداد وجوه ظرف 15 روز و عدم تشکیل شرکت .
سوال : انجام تعهداتی که بعد از تشکیل و قبل از ثبت شرکت انجام شده، با چه شخصی است ؟
در پاسخ به این سوال می توان دو حالت را در نظر داشت :
حالت اول) شرکت به ثبت برسد : اگر معاملات با رعایت اساسنامه و قانون برای شرکت منعقد شده باشد، شرکت مکلف به انجام تعهدات می باشد.
حالت دوم) شرکت به ثبت نرسد : انجام تعهدان به عهده موسسین است و به موجب ماده 23 لایحه قانون تجارت، " موسسین شرکت نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند ".


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

هرچند که عرصه تجارت و اقتصاد با سایرفعالیت ها از قبیل فعالیت اجتماعی و فرهنگی وسیاسی متفاوت می باشد لذاهرگونه اعمال سیاست گذاری دراین خصوص ممکن است، موجب تشویق ویا بالعکس جلوگیری از فعالیت سرمایه گذاری گردد.
درقوانین و مقررات تجاری شرایط خاصی برای مدیران شرکتهای تجارتی درنظر گرفته شده است که قبل از انتخاب آنها توسط شرکت می بایستی مورد لحاظ قرار گیرد. لذا هرچند به موجب مواد ⃰ (۱۱۱)،(۱۲۶) و(۱۴۷) لایحه اصلاحی قانون تجارت الزاماتی از نقطه نظرمحدودیت هایی که در انتخاب اشخاص به عنوان اعضای هیئت مدیره وهمچنین بازرسان شرکت های سهامی درنظرگرفته شده است و ازطرفی مطابق بند ۳ ماده (۲۴۳) قانون مذکورهرگونه اعلام خلاف واقع به مرجع ثبت شرکت ها موجبات مجازات‌های تعیین شده از سوی مراجع ذیصلاح می‌گردد، لکن با توجه به عدم کارایی وقدرت بازدارندگی تمهیدات قانونی، مشاهده می‌شود که بسیاری از مفسدین اقتصادی و کلاهبرداران به تشکیل شرکتهای متعددی اقدام وهر زمان که یک شرکت تابعه آنها با مشکلات مالی و تجاری برخورد می نماید، نسبت به تأسیس شرکت دیگر مبادرت می ورزند واقدامات ریاکارانه خود را درشرکت های دیگر ادامه می‌دهند که تا سال ۱۳۹۰مراجع ثبت شرکتها در اقدامات ثبتی خود، کنترلی در این خصوص به عمل نمی آوردند. لیکن به دنبال بروز مشکلات و ایجاد شرکت های ظاهری و کاغذی صدور بخشنامه های ذیربط ازسوی این سازمان برای اولین بار، ساز و کارهای اجرایی را برای جلوگیری از مشارکت این دسته از مجرمان مورد توجه قرار داد.
⃰ ماده ۱۱۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت اشخاص ذیل نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند:
_ محجورین وکسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده است.
_ کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی ازجنحه های ذیل به موجب حکم قطعی ازحقوق اجتماعی یا بعضاً محروم شده باشند درمدت محرومیت: سرقت - خیانت درامانت - کلاهبرداری- جنحه هایی که به موجب قانون در حکم خیانت درامانت یا کلاهبرداری شناخته شده است - اختلاس - تدلیس- تصرف غیرقانونی دراموال عمومی.
تبصره: دادگاه شهرستان به تقاضای هرذی نفع حکم عزل هرمدیری را که برخلاف محتوا این ماده انتخاب شود پس از انتخاب مشمول مفاد این ماده گردند صادر خواهد کرد وحکم دادگاه مذکورقطعی خواهد بود.
ماده ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت: اشخاص مذکور در ماده ۱۱۱ نمی‌توانند به مدیریت عامل شرکت انتخاب شوند وهمچنین هیچ کس نمی‌تواند عین حال مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد. تصمیمات واقدامات مدیرعاملی که برخلاف مفاد این ماده انتخاب شده است در مقابل صاحبان سهام واشخاص ثالث معتبر و مسئولیت های سمت مدیریت عامل شامل حال او خواهد شد.
ماده ۱۴۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت: اشخاص زیر نمی توانند به سمت بازرس شرکت سهامی انتخاب شوند :
1- اشخاص مذکوردرماده ۱۱۱ این قانون.
2- مدیران ومدیرعامل شرکت.
3- بستگان سببی و نسبی مدیران ومدیرعامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم.
4- هرکس که خود یا همسرش از اشخاص مذکور در بند ۲ موظفاً حقوق دریافت می دارد.
لذا لزوم اخذ گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیئت مدیره شرکت های تجارتی به غیر از شرکت‌های تعاونی و مؤسسات غیر تجاری و همچنین جهت بازرسان شرکت های سهامی در زمان تأسیس آن ها مورد تأکید قرار گرفت وهم اکنون نیز درکلیه مراجع ثبت شرکت ها این بخشنامه ها رعایت می گردد.
ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی: محکومیت قطعی کیفری درجرایم عمدی، پس ازاجرای حکم و فراگیری مرور زمان، درمدت زمان مقرر دراین ماده محکوم را ازحقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند :
الف) هفت سال درمحکومیت به مجازات‌های نافی حیات و حبس ابد بعد ازتاریخ توقف اجرای حکم اصلی
ب) سه سال درمحکومیت به قطع عضو، قصاص عضو درصورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیّ علیه باشد، اخراج وحبس تا درجه چهار.
پ) ۲ سال درمحکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو درصورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیّ علیه یا کمترازآن باشد وحبس درجه پنج.
تبصره 1: درغیر موارد فوق، مراتب محکومیت درپیشینه کیفری محکوم درج میشود لکن درگواهی های صادره ازمراجع ذی ربط منعکس نمی گردد مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری درمجازات.
تبصره 2: در مورد جرایم قابل گذشت درصورتی که پس ازصدورحکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیزرفع می‌شود.
تبصره 3 : درعفو وآزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس ازگذشت مدت های فوق از زمان عفویا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می شود. محکوم درمدت زمان آزادی مشروط وهمچنین در زمان اجرای حکم نیز ازحقوق اجتماعی محروم می گردد.
ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی: حقوق اجتماعی موضوع این قانون به شرح زیراست:
الف) داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا
ب) عضویت درشورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیئت دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور
پ) عهده دار شدن ریاست قوه قضاییه، دادستانی کل کشور،ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری
ت) انتخاب شدن یاعضویت در انجمن ها، شوراها، احزاب وجمعیت ها به موجب قانون یا با رأی مردم
ث) عضویت درهیئت های منصفه و اُمناء و شوراهای حل اختلاف
ج) اشتغال به عنوان مدیر مسئول و سردبیر رسانه‌های گروهی
چ) استخدام واشتغال درکلیه دستگاه‌های حکومتی اعم از قوای سه‌گانه و سازمان ها وشرکت های وابسته به آنها، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و سایر نهادهای تحت نظر رهبری، شهرداری ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و دستگاه‌های مستلزم تصریح یا ذکر نام برای شمول قانون بر آنها
ح) اشتغال به عنوان وکیل دادگستری و تصدی دفاتر ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریار
خ) انتخاب شدن به سمت سرپرست، امین، متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام
د) انتخاب شدن به سمت داوری یا کارشناسی درمراجع رسمی
ذ) استفاده از نشان های دولتی وعناوین افتخاری
ر) تأسیس، اداره یا عضویت درهیئت مدیره شرکت های دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا مؤسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی وعلمی
تبصره ۱: مستخدمان دستگاههای حکومتی درصورت محرومیت از حقوق اجتماعی، خواه به عنوان مجازات اصلی و خواه مجازات تکمیلی یا تبعی،حسب مورد درمدت مقرر درحکم یا قانون، ازخدمت منفصل (جدا) می شوند.
تبصره۲:هرکس به عنوان مجازات تبعی ازحقوق اجتماعی محروم گردد پس ازگذشت مواعد مقرر درماده (25) این قانون اعاده حیثیت می شود و آثار تبعی محکومیت وی زائل می گردد مگر درمورد بندهای (الف)، (ب) و(پ) این ماده که ازحقوق مزبور به طور دائمی محروم می شود.
مطابق ماده (۲۵) قانون مجازات اسلامی جدید مجازاتی تحت عنوان مجازات تبعی برای محکومانی که به جرایم عمدی مبادرت ورزیده اند درنظرگرفته شده است وحقوق اجتماعی که درماده (۲۵) به آن اشاره شده درماده (۲۶) همان قانون حفظ گردیده است.
در بند "ر" ماده (۲۶) قانون مجازات اسلامی « تأسیس،اداره،عضویت درهیئت مدیره شرکت های دولتی، تعاونی، خصوصی یا ثبت نام تجاری یا مؤسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی وعلمی» ازجمله حقوق درنظر گرفته شده است که به عنوان مجازات تبعی درخصوص محکومان جرائم عمدی درنظر گرفته شده است. به نظرمنظور قانون گذار سابقه کیفری وآنچه موضوع دستورقاضی است، همان محکومیت کیفری مؤثر است که برای تشدید، تخفیف، معلق کردن وآزادی مشروط وعفو تأثیر دارد ولی گواهی عدم سوء پیشینه مورد نظر(درخواست) ادارات دولتی در استخدام ها و یا عضویت درهیئت مدیره شرکت ها و مؤسسات موضوع بند "ر" ماده (۲۶) قانون مجازات اسلامی است که فقط برای محرومیت ازحقوق اجتماعی است.
همچنین به موجب ماده ۱۷ قانون محکومیت های مالی سال ۱۳۹۴ ،دادگاه رسیدگی کننده به اعسار(ورشکستگی،نیازمندی)،ضمن صدور حکم اعسار، شخصی را که با هدف فرار از پرداخت دین مرتکب تقصیر شده است تا موجب اعسار وی گردد با توجه به میزان بدهی، نوع تقصیر،تعدد وتکرار آن به مدت شش ماه تا دوسال به یک یا چند مورد ازمحرومیت‌های زیر محکوم می کند :
1. ممنوعیت خروج ازکشور
2. ممنوعیت تأسیس شرکت تجارتی
3. ممنوعیت عضویت درهیئت مدیره شرکت های تجارتی
4. ممنوعیت تصدی مدیرعاملی درشرکت های تجارتی
5. ممنوعیت دریافت اعتبار وهرگونه تسهیلات به هرعنوان از بانک ها و مؤسسات مالی واعتباری عمومی و دولتی به جز وام های ضروری
6. ممنوعیت دریافت دسته چک
لذا با عنایت به اهمیت موضوع دراعلام سوابق کیفری و نیز ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری درحوزه ثبت شرکت ها می بایست ساز وکار تدوین شده ای با لحاظ ماده ۱۳ آیین نامه سجل قضایی مصوب سال ۱۳۸۴ ریاست قوه قضاییه موجود باشد.
امروزه ازطرفی مشکلات ایجاد شرکت های یکبار مصرف و صوری و کاغذی و کلاهبرداری به شدت فزونی یافته که این امر دغدغه‌های نظارتی ومحدودیتی را تشدید می نماید و ازطرفی اخذ گواهی عدم سوء پیشینه بدون ساز و کارهای الکترونیکی و اجرایی صحیح موجب خدشه به اصل برائت و سردرگمی تجار می گردد و نتیجه صحیح و قانونی با این روش به دست نمی آید لذا لازم است اداره سجل کیفری برای پاسخگویی صحیح به این استعلام ها (چه بعد از اعلام سوابق کیفری متهمان از باب محکومیت کیفری مؤثر وچه بعد از ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری) می ‌بایست نهادینه وقانونمند شود و رسالت قانونی خود را شناسایی و درآن چارچوب اقدام کند تا تدبیرات لازم برای اجرای مناسب تکلیف مواد ۲۵ و۲۶ قانون مجازات اسلامی مهیا گردد.
بنابراین در راستای اجرای مناسب تکالیف لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت و دو راهبرد زیرتحت بررسی و پیگیری می باشد.
الف) بهره گیری از فناوری‌های نوین دراستعلام برخط و تسری این مهم به تمامی انواع شرکت ها ومؤسسات غیرتجاری که دراین مهم نیز می توان به منظور پشتیبانی قانونی لازم متن ماده پیشنهادی به آیین نامه سجل قضایی مصوب سال ۱۳۸۴ ارائه شود.
ب) با عنایت به مکانیزه شدن مراحل تأسیس وتغییرات وگستردگی تکالیف نظارتی ازجمله قانون پولشویی،مستند سازی گردش وجوه و ارتقاء سلامت اداری و... به نظر می بایست به طورکلی مشخصات متقاضیان را به درگاه ها ذیربط ارسال و چنانچه درمهلت قانونی معنی ملاحظه میگردد جهت تعیین تکلیف سند تنظیمی درفضای الکترونیکی اعلام نمایند.( البته این امرموجب تأخیر و ایجاد مانع درثبت شرکت ها وبه تبع آن تأثیر گذاری درفرآیند کسب و کارخواهد گردید.)


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
سایتهای برتر
نویسنده : ali
تاریخ : شنبه 31 شهريور 1397

 


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
 
****************************************************************
 

 

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
سایتهای برتر
نویسنده : ali
تاریخ : شنبه 31 شهريور 1397
almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir
 
omen-good.ir   3vom50.ir  biografi.ir        sog2.ir       binabli.ir        ehsan-hs.ir  kar-iran.ir  3vom50.ir  tehran-clinic.ir  
    
****************************************************************
 
***********************************************************************
 
 
      
 
*********************************************************************
 

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 

 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)





آمار مطالب

:: کل مطالب : 56
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 8
:: بازدید ماه : 18
:: بازدید سال : 52
:: بازدید کلی : 1764

RSS

Powered By
loxblog.Com